In Oosterzele ondervinden inwoners dat de mobiele verbinding maar pover is. Dat zorgt voor vervelende, maar ook gevaarlijke situaties omdat burgers moeilijkheden kunnen hebben om de hulpdiensten te bereiken met hun gsm. Het gemeentebestuur spoort de providers daarom aan om actie te ondernemen. De vraag is of het iets zal uithalen. Een gelijkaardig initiatief in 2017 bleef zonder gevolg.
Het schepencollege van Oosterzele vindt dat de mobiele dekking in de gemeente tekort schiet. Daardoor ontbreekt een essentiële basisdienstverlening voor de inwoners, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. De gemeente vraagt daarom aan de providers Telenet/Base, Orange en Proximus om voor verbetering te zorgen.
Al lange tijd ondervinden de inwoners hinder omdat ze niet mobiel kunnen bellen of omdat de verbinding wegvalt terwijl ze een telefoon voeren. Er is op dat vlak weinig evolutie merkbaar en dat blijft een probleem over het hele grondgebied. Het schepencollege wil daarom een signaal geven en met aandrang vragen aan die bedrijven om voor een betere mobiele verbinding te zorgen in Oosterzele.
‘Inwoners geven aan dat ze een slechte mobiele verbinding hebben in hun woning maar zeker ook daarbuiten, als ze op straat wandelen of door de deelgemeentes rijden’, vertelt schepen voor communicatie en ICT Elsy De Wilde. ‘Het is niet alleen vervelend als de verbinding wegvalt of als je in onze regio niet mobiel kan bellen. Dat is ook ronduit gevaarlijk, want in noodsituaties kunnen burgers de hulpdiensten via mobiele telefonie maar moeilijk of niet bereiken. Dat vinden we in deze tijd onaanvaardbaar.’
Er bestaan wel repeaters voor thuis of gsm-versterkers voor in de auto, maar daarvoor moeten mensen zelf kosten maken. En er is geen garantie dat die de verbinding ook echt verbeteren. Bovendien is daar vaak technische kennis voor nodig, iets waar weinig mensen mee vertrouwd zijn. Het vergt ook een actie van de consument zelf terwijl de provider eigenlijk voor een goede service zouden moeten zorgen.
Ook in metingen van het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie die online te vinden zijn, valt het op dat de mobiele dekking in Oosterzele verre van optimaal is. In Oosterzele en Scheldewindeke is de dekking OK (overwegend groen op de kaarten) terwijl het moeilijker ligt voor de kleinere deelgemeenten in het noorden, Anker en Balegem (voornamelijk geel). De kaart van Telenet toont zelfs oranje vlekken in die gebieden met een nóg slechtere dekking.
Naast het aansporen van de providers brengt de gemeente ook de gouverneur op de hoogte over de situatie in Oosterzele, in het kader van noodplanning.
Geen gevolg in 2017
Een goede vijf jaar geleden schreef de gemeente de netwerkaanbieders al ’s aan met gelijkaardige klachten, maar de toestand is sindsdien niet verbeterd. De vraag is dus of het initiatief van het gemeentebestuur deze keer wél effect zal hebben op Telenet, Proximus en/of Orange.
Dit probleem is bij de operatoren al langer bekend. Ze dienden hieromtrent vroeger in de jaren 2000 een aanvraag in bij de gemeente Oosterzele tot plaatsen van een zendmast in de spoorwegbedding ter hoogte van de stopplaats van de NMBS te Landskouter. De aanvraag werd mede door druk een petitie van bepaalde omwonenden ongunstig geadviseerd door het gemeentebestuur
Wij kunnen geen alarm gebruiken om onze Thuisverpleging op te roepen in geval van nood!
Moortsele dorp