Oosterzele vormt samen met 14 andere gemeenten de vervoerregio Vlaamse Ardennen. Na het inschakelen van deelwagens in elke gemeente wil de vervoerregio nu inzetten op de deelfietsinfrastructuur. In Oosterzele komen er 6 locaties met elektrische deelfietsen. Het lokaal bestuur werkt daarvoor samen met SOLVA.
De Vervoerregio Vlaamse Ardennen zet sterk in op deelmobiliteit. Deelmobiliteit biedt duurzame en efficiënte vervoersalternatieven aan inwoners en bezoekers van de Vlaamse Ardennen. Na de succesvolle introductie van elektrische deelauto’s in 2020 kondigt de regio nu ook de uitbreiding met deelfietsen aan.
In Oosterzele komen er 6 locaties met deelfietsen. Dat zijn de twee Hoppinpunten (station Scheldewindeke en parking rechtover gemeentehuis in Oosterzele) en de verschillende treinstations (Balegem, Moortsele en Landskouter). De uitbreiding van de deelmobiliteit met elektrische fietsen stelt de reiziger in staat meer te profiteren van de combinatie van openbaar vervoer en deelmobiliteit.
Volgens de gemeente zouden de eerste elektrische fietsen midden juni al beschikbaar zijn bij het Hoppinpunt aan het gemeentehuis in Oosterzele. Een Hoppinpunt is een punt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd. Je herkent het aan de paars-groene Hoppinzuil. Volgens Hoppy, het bedrijf die zou instaan om de elektrische fietsen ter beschikking te stellen, zouden de fietsen pas midden augustus beschikbaar zijn.
Schepen van mobiliteit Christ Meuleman ziet die uitbreiding met deelfietsen wel zitten. “We moedigen het gebruik van de fiets al jaren aan in Oosterzele. De combinatie met het openbaar vervoer of met een deelauto vergroot de flexibiliteit van de gebruikers. Mensen zonder eigen auto kunnen zo gemakkelijker op hun bestemming geraken”.
Hoppin is een initiatief van de Vlaamse overheid. Hoppin gidst jou doorheen de verschillende mobiliteitsoplossingen en -initiatieven van zowel overheidsinstanties als private mobiliteitsspelers. Samen streven we naar eenzelfde doel: de modal shift, de verschuiving van vervuilende naar duurzame vervoermiddelen, stimuleren en vergemakkelijken.
Beste
Is er een goede reden waarom de deelgemeente Gijzenzele geen deelfiets toegewezen krijgt? De lijnbus is al verdwenen, maar misschien kan een deelfietspunt ervoor zorgen dat we vanuit Gijzenzele gemakkelijker de halte aan de Geraardsbergse Steenweg in Gontrode kunnen bereiken. Het lijkt erop dat Gijzenzele opnieuw beschouwd wordt als “quantité negligable”. Nochtans betalen we evengoed belastingen.
Vriendelijke groet
Marie-Paule Doom
Wat is een deelfiets ?
Een elektrische deelfiets om mobiliteit van inwoners duurzaam te vergroten en de auto te bannen.
Mooi initiatief voor wie behendig , jong en sportief het nog steeds drukke verkeer in Oosterzele wil trotseren. Wie zorgt er voor de ouderen hun mobiliteit eens ze niet meer kunnen fietsen en afhankelijk worden van het onbetrouwbare openbaar vervoer ?
Beste Orville en partijleden 9860-
Als alleenstaande met kinderen en inwoner van Oosterzele val ik al jaren uit de boot wat betreft het kansentarief voor deelname aan culturele activiteiten. Werkplekken en vroegere woonregio alsook omliggende deelgemeentes geven recht op een UIT-pas. U geeft in de media te kennen dat er voldoende andere initiatieven zijn waarmee Oosterzele kansarmen ondersteunt, dewelke? Als je via het OCMW gaat, dien je volledige inzage te geven in je persoonlijke privé-leven, terwijl voor andere personen die elders gedomicilieerd staan, het recht op verhoogde tegemoetkoming voldoende is. Ook voedselpakketten zijn in Zottegem en Merelbeke verbonden aan het OCMW. Je dient je naar Wetteren of Gent te verplaatsen om hiervan te kunnen genieten.